Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 19 Warning: Constant MAGPIE_CACHE_ON already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-content/plugins/lastfm-for-wordpress/lastfm.php on line 30 Sugoi! » The Legend of Zelda: Twilight Princess
Jag har nu flyttat bloggen till sugoi.se. Den gamla bloggen kommer dock ligga kvar här i arkivsyfte. Den nya bloggen använder sig av samma RSS-flöde som denna blogg.
Artiklar i fokus

Det senaste Zelda spelet jag spelade var A Link to the Past till Super Nintendo så jag kan inte påstå att jag är så uppdaterad när det gäller spelserien. Men det behöver man egentligen inte vara för att njuta av ett Zelda spel, berättelserna står egentligen helt för sig själva förutom några få karaktärer och händelser som återkommer i serien. Handlingen är extremt lätt att förstå och känns klyschig vid första anblick, men jag anser att Zelda spelen inte handlar om handlingen utan om en frispelvärld, intressanta karaktärer, fyndiga pussel och coola bosstrider vilket Legend of Zelda: Twilight Princess har med råge.


Allt börjar fridfullt i liten by vid namn av Ordon där man spelar som Link, en ung man som lär sig svärdfäktning på sin fritid av byns egna svärdmästare. Efter ett par ganska bisarra händelser som involverar en apan som terroriserar byns invånare med fula spratt, så bestämmer sig barnen i den lilla byn att jaga bort apan själva. Naturligtvis slutar det inte väl och man måste rädda ett av barnen som blir tillfångatagen under jakten.

När man väl kommer tillbaka med barnet så dröjer det inte länge förens nästa äventyr börjar. Efter bara några minuter dundrar ett flertal vättar ridandes på stora vildsvin in i utkanten av byn och kidnappar en av Links vänner. Kort därefter möter Link en mycket lustig varelse som tar honom till en parallellvärld som kallas för ”The Dark World” där han förvandlas till ett monster och sätts i fångenskap. Link som inte förstår vad han har blivit eller vart han är möter strax den lilla magianvändaren Midna som erbjuder att hjälpa Link om han hjälper henne.

Med Midnas hjälp så lyckas Link fly fängelset och upptäcker att hela Hyrule är täckt med ondska och inget är som det ska. Som ni kanske förstår så blir man ansvarig för att återställa allt till det normala med hjälp av sin nya kompanjon Midna.

Med tanke på att spelet utvecklades till GameCube först så är det ingen monstergrafik som det bjuds på. Men rent artistiskt så är det bland de snyggaste spelen jag har sett, allt är väldigt atmosfäriskt och det känns verkligen som allt hör ihop med varandra till 100 procent. Trots sin ganska simpla grafik så gör grafikmotorn ett utmärkt jobb med att presentera filmklipp direkt i spelets grafikmotor som oftast används för att föra handlingen framåt.

Ett av spelets allra starkaste kort är karaktärerna vilket det finns mängder av och där nästan alla besitter ledtrådar och information för att lösa hinder under spelets gång. Det känns som de flesta karaktärerna uppfyller ett speciellt syfte i spelet och man får väldigt sällan känslan att någon är överflödig. Detta gäller inte bara människor, när man är i sin monsterform så kan man t.ex. kommunicera med djur som också har olika personligheter och information. Man träffar även på olika folkslag som är mer eller mindre lika människor. Kort och gott ger karaktärerna ett väldigt djup till spelets värld och bidrar starkt till en intressantare spelupplevelse.

Ett annat starkt kännetecken för Zelda spel är alla välgenomtänkta pussel som förekommer och denna del är inget undantag. Överlag så är pusslen väldigt smarta och intressant genomförda som kräver en hel del tankearbete för att lösa. Dock måste jag erkänna att vissa av pusslen var väldigt frustrerade men å andra sidan var majoriteten väldigt bra och roliga. Den rörelsekänsliga kontrollen integreras utmärk och det känns absolut roligare att svinga en kontroll än att trycka på en knapp när man ska svinga sitt svärd i spelet.

Spelet är dock inte perfekt, det har sina svagheter. Musiken håller inte riktiga dagens standard, melodierna är bra och klassiska men när man är van att höra storslagna symfoniorkestrar som spelar i bakgrunden på andra spel så blir man lite kräsen. Här så görs all musik digitalt, vilket låter helt okej men det kunde bli lite bättre.

Spelets karaktärer har inga röstskådespelare som också känns lite snålt, istället får man plöja genom textdialoger vilket tynger ögonlocken lite väl mycket ibland. Men detta är bara smågrejer om man jämför med allt som är bra med spelet.

Legend of Zelda: Twilight Princess är ett riktigt bra spel som borde testas av alla som hyser något intresse för tv-spel.

111104

Kommentarer
aug 30, 2007 - Farbror Atlas

Det var på tiden du tog dig igenom i mitt tycke förra årets bästa spel. Att du har hållt dig tills nu är värt en eloge. ;)

aug 30, 2007 - Linus

Jo det var kanske på tiden :). Nu längtar jag till Phantom Hourglass! Ser otroligt bra ut!

okt 31, 2007 - Natan

jag tycker spelet är väldigt vackert med alla olika landskap och sånt. och de är också otroligt kul att köra de med wii-kontrollen. jag gillar också att det är så mycket tänkande. för tex om man vet hur man ska besegra en boss så går det superenkelt. medans om man inte vet så kan man hålla på nästan hur länge som helst..

jan 22, 2008 - edmund

jag vill till nesta gong att ni tar mer link och mindre babel

feb 26, 2008 - Ted

Snälla ge mig en bra guid sida för jag har fasnat ;D

maj 1, 2008 - Sugoi! » Ã…sikter om spel

[…] från Roskilde 2007 ”Årets Roskilde är slut, ett år kvar till nästa…” Legend of Zelda: Twilight Princess ”Det senaste Zelda spelet jag spelade var A Link to the Past till… Advance Wars: Dual Strike ”Det är uppfriskande att se spel som har lite självdistans nu […]

Lämna en kommentar
Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-content/themes/sugoi/comments.php on line 36