I sju veckors tid har jag och Anders jobbat pÃ¥ ett äventyrsspel som har fÃ¥tt namnet Maziwa. Utvecklandet har skett i Flash med ett gameplay som inte skiljer sig mycket ifrÃ¥n klassiska â€point&clickâ€-spel som t.ex. Curse of Monkey Island och Day of the Tentacle. Spelet gÃ¥r alltsÃ¥ ut pÃ¥ att man ska lösa mer eller mindre logiska pussel med hjälp av muspekaren. Det har varit en mycket givande upplevelse som gav oss mer erfarenhet i omrÃ¥dena berättarteknik, programmeringslogik, presentation och inte minst kreativitet.
Spelet utspelar sig i en närmast post-apokalyptiskvärld som har inspirerats av filmer som Mad Max och The Blood of Heroes. Världen är i stort sett ett enda stort ökenlandskap som är bebott av lustiga varelser som lever i rostiga och förfallna hus. Här nästan mitt ute i ingenstans möter vi Susu, en glad liten filur som lever stillsamt i sin förfallna gamla bunker. Här är allt frid och fröjd tills mjölken en dag tar slut, kanske inte så stor grej tänker du och det tänkte Susu också. Tänk vad fel man kan.
Ett äventyr fyllt med hinder startar omedelbart när Susu sätter sin fot utanför dörren, fordon som krånglar, inträdesavgifter som är för dyra, elektriska vattenpölar och mjöltjuvar är bara några exempel. Men skam för den som ger sig, Susu vill ha sin mjölk och han vill ha den nu.
Just nu planerar vi inför del två som vi hoppas kommer bli mycket bättre ur kvalité- och svårighetssynpunkt. Kommer gärna med kommentarer om vad ni gillade och inte gillade i första delen så vi kan göra detta ännu bättre.