Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 19 Warning: Constant MAGPIE_CACHE_ON already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-content/plugins/lastfm-for-wordpress/lastfm.php on line 30 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":120,"date":"2007-08-19T00:09:27","date_gmt":"2007-08-18T23:09:27","guid":{"rendered":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/?p=120"},"modified":"2008-04-30T19:25:09","modified_gmt":"2008-04-30T18:25:09","slug":"legend-of-zelda-twilight-princess","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/?p=120","title":{"rendered":"The Legend of Zelda: Twilight Princess"},"content":{"rendered":"

Det senaste Zelda spelet jag spelade var A Link to the Past till Super Nintendo s\u00c3\u00a5 jag kan inte p\u00c3\u00a5st\u00c3\u00a5 att jag \u00c3\u00a4r s\u00c3\u00a5 uppdaterad n\u00c3\u00a4r det g\u00c3\u00a4ller spelserien. Men det beh\u00c3\u00b6ver man egentligen inte vara f\u00c3\u00b6r att njuta av ett Zelda spel, ber\u00c3\u00a4ttelserna st\u00c3\u00a5r egentligen helt f\u00c3\u00b6r sig sj\u00c3\u00a4lva f\u00c3\u00b6rutom n\u00c3\u00a5gra f\u00c3\u00a5 karakt\u00c3\u00a4rer och h\u00c3\u00a4ndelser som \u00c3\u00a5terkommer i serien. Handlingen \u00c3\u00a4r extremt l\u00c3\u00a4tt att f\u00c3\u00b6rst\u00c3\u00a5 och k\u00c3\u00a4nns klyschig vid f\u00c3\u00b6rsta anblick, men jag anser att Zelda spelen inte handlar om handlingen utan om en frispelv\u00c3\u00a4rld, intressanta karakt\u00c3\u00a4rer, fyndiga pussel och coola bosstrider vilket Legend of Zelda: Twilight Princess har med r\u00c3\u00a5ge.<\/p>\n


\n\"\"<\/p>\n

Allt b\u00c3\u00b6rjar fridfullt i liten by vid namn av Ordon d\u00c3\u00a4r man spelar som Link, en ung man som l\u00c3\u00a4r sig sv\u00c3\u00a4rdf\u00c3\u00a4ktning p\u00c3\u00a5 sin fritid av byns egna sv\u00c3\u00a4rdm\u00c3\u00a4stare. Efter ett par ganska bisarra h\u00c3\u00a4ndelser som involverar en apan som terroriserar byns inv\u00c3\u00a5nare med fula spratt, s\u00c3\u00a5 best\u00c3\u00a4mmer sig barnen i den lilla byn att jaga bort apan sj\u00c3\u00a4lva. Naturligtvis slutar det inte v\u00c3\u00a4l och man m\u00c3\u00a5ste r\u00c3\u00a4dda ett av barnen som blir tillf\u00c3\u00a5ngatagen under jakten.<\/p>\n

N\u00c3\u00a4r man v\u00c3\u00a4l kommer tillbaka med barnet s\u00c3\u00a5 dr\u00c3\u00b6jer det inte l\u00c3\u00a4nge f\u00c3\u00b6rens n\u00c3\u00a4sta \u00c3\u00a4ventyr b\u00c3\u00b6rjar. Efter bara n\u00c3\u00a5gra minuter dundrar ett flertal v\u00c3\u00a4ttar ridandes p\u00c3\u00a5 stora vildsvin in i utkanten av byn och kidnappar en av Links v\u00c3\u00a4nner. Kort d\u00c3\u00a4refter m\u00c3\u00b6ter Link en mycket lustig varelse som tar honom till en parallellv\u00c3\u00a4rld som kallas f\u00c3\u00b6r \u00e2\u20ac\u009dThe Dark World\u00e2\u20ac\u009d d\u00c3\u00a4r han f\u00c3\u00b6rvandlas till ett monster och s\u00c3\u00a4tts i f\u00c3\u00a5ngenskap. Link som inte f\u00c3\u00b6rst\u00c3\u00a5r vad han har blivit eller vart han \u00c3\u00a4r m\u00c3\u00b6ter strax den lilla magianv\u00c3\u00a4ndaren Midna som erbjuder att hj\u00c3\u00a4lpa Link om han hj\u00c3\u00a4lper henne.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Med Midnas hj\u00c3\u00a4lp s\u00c3\u00a5 lyckas Link fly f\u00c3\u00a4ngelset och uppt\u00c3\u00a4cker att hela Hyrule \u00c3\u00a4r t\u00c3\u00a4ckt med ondska och inget \u00c3\u00a4r som det ska. Som ni kanske f\u00c3\u00b6rst\u00c3\u00a5r s\u00c3\u00a5 blir man ansvarig f\u00c3\u00b6r att \u00c3\u00a5terst\u00c3\u00a4lla allt till det normala med hj\u00c3\u00a4lp av sin nya kompanjon Midna.<\/p>\n

Med tanke p\u00c3\u00a5 att spelet utvecklades till GameCube f\u00c3\u00b6rst s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r det ingen monstergrafik som det bjuds p\u00c3\u00a5. Men rent artistiskt s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r det bland de snyggaste spelen jag har sett, allt \u00c3\u00a4r v\u00c3\u00a4ldigt atmosf\u00c3\u00a4riskt och det k\u00c3\u00a4nns verkligen som allt h\u00c3\u00b6r ihop med varandra till 100 procent. Trots sin ganska simpla grafik s\u00c3\u00a5 g\u00c3\u00b6r grafikmotorn ett utm\u00c3\u00a4rkt jobb med att presentera filmklipp direkt i spelets grafikmotor som oftast anv\u00c3\u00a4nds f\u00c3\u00b6r att f\u00c3\u00b6ra handlingen fram\u00c3\u00a5t.<\/p>\n

Ett av spelets allra starkaste kort \u00c3\u00a4r karakt\u00c3\u00a4rerna vilket det finns m\u00c3\u00a4ngder av och d\u00c3\u00a4r n\u00c3\u00a4stan alla besitter ledtr\u00c3\u00a5dar och information f\u00c3\u00b6r att l\u00c3\u00b6sa hinder under spelets g\u00c3\u00a5ng. Det k\u00c3\u00a4nns som de flesta karakt\u00c3\u00a4rerna uppfyller ett speciellt syfte i spelet och man f\u00c3\u00a5r v\u00c3\u00a4ldigt s\u00c3\u00a4llan k\u00c3\u00a4nslan att n\u00c3\u00a5gon \u00c3\u00a4r \u00c3\u00b6verfl\u00c3\u00b6dig. Detta g\u00c3\u00a4ller inte bara m\u00c3\u00a4nniskor, n\u00c3\u00a4r man \u00c3\u00a4r i sin monsterform s\u00c3\u00a5 kan man t.ex. kommunicera med djur som ocks\u00c3\u00a5 har olika personligheter och information. Man tr\u00c3\u00a4ffar \u00c3\u00a4ven p\u00c3\u00a5 olika folkslag som \u00c3\u00a4r mer eller mindre lika m\u00c3\u00a4nniskor. Kort och gott ger karakt\u00c3\u00a4rerna ett v\u00c3\u00a4ldigt djup till spelets v\u00c3\u00a4rld och bidrar starkt till en intressantare spelupplevelse.<\/p>\n

Ett annat starkt k\u00c3\u00a4nnetecken f\u00c3\u00b6r Zelda spel \u00c3\u00a4r alla v\u00c3\u00a4lgenomt\u00c3\u00a4nkta pussel som f\u00c3\u00b6rekommer och denna del \u00c3\u00a4r inget undantag. \u00c3\u2013verlag s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r pusslen v\u00c3\u00a4ldigt smarta och intressant genomf\u00c3\u00b6rda som kr\u00c3\u00a4ver en hel del tankearbete f\u00c3\u00b6r att l\u00c3\u00b6sa. Dock m\u00c3\u00a5ste jag erk\u00c3\u00a4nna att vissa av pusslen var v\u00c3\u00a4ldigt frustrerade men \u00c3\u00a5 andra sidan var majoriteten v\u00c3\u00a4ldigt bra och roliga. Den r\u00c3\u00b6relsek\u00c3\u00a4nsliga kontrollen integreras utm\u00c3\u00a4rk och det k\u00c3\u00a4nns absolut roligare att svinga en kontroll \u00c3\u00a4n att trycka p\u00c3\u00a5 en knapp n\u00c3\u00a4r man ska svinga sitt sv\u00c3\u00a4rd i spelet.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Spelet \u00c3\u00a4r dock inte perfekt, det har sina svagheter. Musiken h\u00c3\u00a5ller inte riktiga dagens standard, melodierna \u00c3\u00a4r bra och klassiska men n\u00c3\u00a4r man \u00c3\u00a4r van att h\u00c3\u00b6ra storslagna symfoniorkestrar som spelar i bakgrunden p\u00c3\u00a5 andra spel s\u00c3\u00a5 blir man lite kr\u00c3\u00a4sen. H\u00c3\u00a4r s\u00c3\u00a5 g\u00c3\u00b6rs all musik digitalt, vilket l\u00c3\u00a5ter helt okej men det kunde bli lite b\u00c3\u00a4ttre.<\/p>\n

Spelets karakt\u00c3\u00a4rer har inga r\u00c3\u00b6stsk\u00c3\u00a5despelare som ocks\u00c3\u00a5 k\u00c3\u00a4nns lite sn\u00c3\u00a5lt, ist\u00c3\u00a4llet f\u00c3\u00a5r man pl\u00c3\u00b6ja genom textdialoger vilket tynger \u00c3\u00b6gonlocken lite v\u00c3\u00a4l mycket ibland. Men detta \u00c3\u00a4r bara sm\u00c3\u00a5grejer om man j\u00c3\u00a4mf\u00c3\u00b6r med allt som \u00c3\u00a4r bra med spelet.<\/p>\n

Legend of Zelda: Twilight Princess \u00c3\u00a4r ett riktigt bra spel som borde testas av alla som hyser n\u00c3\u00a5got intresse f\u00c3\u00b6r tv-spel. <\/p>\n

\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"0\"\"4\"<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det senaste Zelda spelet jag spelade var A Link to the Past till Super Nintendo s\u00c3\u00a5 jag kan inte p\u00c3\u00a5st\u00c3\u00a5 att jag \u00c3\u00a4r s\u00c3\u00a5 uppdaterad n\u00c3\u00a4r det g\u00c3\u00a4ller spelserien. Men det beh\u00c3\u00b6ver man egentligen inte vara f\u00c3\u00b6r att njuta av ett Zelda spel, ber\u00c3\u00a4ttelserna st\u00c3\u00a5r egentligen helt f\u00c3\u00b6r sig sj\u00c3\u00a4lva f\u00c3\u00b6rutom n\u00c3\u00a5gra f\u00c3\u00a5 karakt\u00c3\u00a4rer och […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[14],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/120"}],"collection":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=120"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/120\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}