Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 19 Warning: Constant MAGPIE_CACHE_ON already defined in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-content/plugins/lastfm-for-wordpress/lastfm.php on line 30 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:19) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":106,"date":"2007-07-19T00:23:58","date_gmt":"2007-07-18T23:23:58","guid":{"rendered":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/?p=106"},"modified":"2007-07-24T00:10:46","modified_gmt":"2007-07-23T23:10:46","slug":"resident-evil-4-wii-edition","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/?p=106","title":{"rendered":"Resident Evil 4: Wii edition"},"content":{"rendered":"

Spela \u00c3\u00a4r nog det roligaste som finns, speciellt n\u00c3\u00a4r man blir insugen i total inlevelse med en intressant story som g\u00c3\u00a5r hand i hand med ett superbt utf\u00c3\u00b6rande. Tyv\u00c3\u00a4rr h\u00c3\u00a4nder detta ytterst s\u00c3\u00a4llan och de spel som har lyckats uppn\u00c3\u00a5 detta kan man n\u00c3\u00a4stan r\u00c3\u00a4kna p\u00c3\u00a5 en hand.<\/p>\n

Jag som hade haft mitt Nintendo Wii i flera m\u00c3\u00a5nader v\u00c3\u00a4ntade fortfarande p\u00c3\u00a5 ett s\u00c3\u00a5dant spel och best\u00c3\u00a4mde mig f\u00c3\u00b6r att h\u00c3\u00a5lla mig till Wii Sports tills jag hittade n\u00c3\u00a5got spel som intresserade mig till hundra procent. Resident Evil 4 var ett s\u00c3\u00a5dant spel.<\/p>\n

<\/p>\n

Jag \u00c3\u00a4r verkligen ingen Resident Evil fan, alltid funnit spelen intressanta rent storym\u00c3\u00a4ssigt och jag tyckte filmerna var roliga men inte mer \u00c3\u00a4n s\u00c3\u00a5. Spelen i sig lockade aldrig, jag gillade inte spelstilen eller spelelementen. Det var n\u00c3\u00a5gra av orsakerna som h\u00c3\u00b6ll mig undan spelserien. Men n\u00c3\u00a4r det mer actionorienterade Resident Evil 4 kom till Wii s\u00c3\u00a5 best\u00c3\u00a4mde jag mig f\u00c3\u00b6r att bryta trenden att ignorera Resident Evil spelen.<\/p>\n

Trots att jag inte har spelat n\u00c3\u00a5got av de tidigare spelen s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r ett av mina allra starkaste spelminnen d\u00c3\u00a4rifr\u00c3\u00a5n. N\u00c3\u00a4r jag var en liten knatte s\u00c3\u00a5 skulle jag g\u00c3\u00a5 f\u00c3\u00b6rbi min kompis Daniel p\u00c3\u00a5 v\u00c3\u00a4g till skolbussen. N\u00c3\u00a4r jag klev in i hans rum s\u00c3\u00a5 satt han d\u00c3\u00a4r och spelade f\u00c3\u00b6rsta Resident Evil-spelet till PlayStation. Han \u00c3\u00b6vertalade mig att s\u00c3\u00a4tta p\u00c3\u00a5 mig ett par h\u00c3\u00b6rlurar med maxvolym som var kopplade till PlayStationet och laddade s\u00c3\u00a5 man startade om fr\u00c3\u00a5n b\u00c3\u00b6rjan. P\u00c3\u00a5 sk\u00c3\u00a4rmen s\u00c3\u00a5 s\u00c3\u00a5g man en l\u00c3\u00a5ng korridor med ett par stora f\u00c3\u00b6nster p\u00c3\u00a5 h\u00c3\u00b6gersidan.<\/p>\n

Spelets karakt\u00c3\u00a4r gick sakta fram\u00c3\u00a5t och n\u00c3\u00a4r han var ungef\u00c3\u00a4r i mitten av korridoren s\u00c3\u00a5 h\u00c3\u00a4nde det som skr\u00c3\u00a4mde livet ur lilla mig, ett par zombiehundar hoppade genom f\u00c3\u00b6nstren och sk\u00c3\u00a4llde som sjutton. Blev naturligtvis vettskr\u00c3\u00a4md och r\u00c3\u00b6rde d\u00c3\u00a4refter inte spelserien p\u00c3\u00a5 n\u00c3\u00a4rmare tio \u00c3\u00a5r.<\/p>\n

Resident Evil 4: Wii Edition<\/strong>
\nMan spelar som Leon S. Kennedy som \u00c3\u00a4r en specialagent som f\u00c3\u00a5tt i uppdrag att r\u00c3\u00a4dda presidentens kidnappade dotter. Ledtr\u00c3\u00a5darna leder Leon till den spanska landsbygden d\u00c3\u00a4r han v\u00c3\u00a4ldigt snart inser att allt inte st\u00c3\u00a5r r\u00c3\u00a4tt till. Alla inv\u00c3\u00a5nare i omr\u00c3\u00a5det beter sig v\u00c3\u00a4ldigt konstigt och de verkar inte gilla att han \u00c3\u00a4r d\u00c3\u00a4r f\u00c3\u00b6r att snoka. Situationen urartar snabbt och det dr\u00c3\u00b6jer inte l\u00c3\u00a4nge f\u00c3\u00b6rens f\u00c3\u00b6rsta skottet avfyras.<\/p>\n

\"Resident<\/p>\n

Handlingen m\u00c3\u00a5 l\u00c3\u00a5ta tr\u00c3\u00b6ttsam men den presenteras p\u00c3\u00a5 ett v\u00c3\u00a4ldigt bra s\u00c3\u00a4tt med hj\u00c3\u00a4lp av genomt\u00c3\u00a4nkta h\u00c3\u00a4ndelser och v\u00c3\u00a4lgjorda filmsekvenser som spelas upp direkt i grafikmotorn. Man spelar hela tiden vidare f\u00c3\u00b6r att se vad som ska h\u00c3\u00a4nda och vilka nya v\u00c3\u00a4ndningar handlingen kommer ta. Det presenteras ocks\u00c3\u00a5 mystiska karakt\u00c3\u00a4rer som v\u00c3\u00a4cker \u00c3\u00a4nnu mer nyfikenhet f\u00c3\u00b6r att spela vidare, s\u00c3\u00a5 kort och gott finns det alltid n\u00c3\u00a5got som driver spelaren att forts\u00c3\u00a4tta avancera mot slutet.<\/p>\n

Atmosf\u00c3\u00a4ren \u00c3\u00a4r total, milj\u00c3\u00b6erna i spelet \u00c3\u00a4r nog bland det mest v\u00c3\u00a4lgjorda jag har sett. \u00c3\u201even om grafiken inte \u00c3\u00a4r topnotch (det \u00c3\u00a4r trots allt ett tv\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a5r gammalt GameCube spel) s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r den artistiska k\u00c3\u00a4nslan i spelet p\u00c3\u00a5 absolut v\u00c3\u00a4rldsklass. Det ruttna landskapet \u00c3\u00a4r s\u00c3\u00a5 v\u00c3\u00a4lgjort s\u00c3\u00a5 man n\u00c3\u00a4stan k\u00c3\u00a4nner den vidriga doften av ruttet k\u00c3\u00b6tt och blod. Dock med tanke p\u00c3\u00a5 sin \u00c3\u00a5lder s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r texturerna i spelet lite \u00e2\u20ac\u009dsuddiga\u00e2\u20ac\u009d n\u00c3\u00a4r man t.ex. g\u00c3\u00a5r v\u00c3\u00a4ldigt n\u00c3\u00a4ra inp\u00c3\u00a5 en v\u00c3\u00a4gg och dess tapet. Men som sagt, det \u00c3\u00a4r en droppe i havet, spelet \u00c3\u00a4r och f\u00c3\u00b6rblir en fr\u00c3\u00b6jd f\u00c3\u00b6r \u00c3\u00b6gat.<\/p>\n

\"Resident<\/p>\n

\u00c3\u201even fienderna \u00c3\u00a4r grymt v\u00c3\u00a4lgjorda i modellering och animation vilket inneb\u00c3\u00a4r att de r\u00c3\u00b6r sig verkligt och snyggt. Fantasin \u00c3\u00a4r det inte heller n\u00c3\u00a5got fel p\u00c3\u00a5 och under m\u00c3\u00a5nga bosstrider tappar man n\u00c3\u00a4stan andan f\u00c3\u00b6r de \u00c3\u00a4r s\u00c3\u00a5 episka. Ett exempel p\u00c3\u00a5 en bosstrid \u00c3\u00a4r n\u00c3\u00a4r man \u00c3\u00a5ker ut med en liten motorb\u00c3\u00a5t p\u00c3\u00a5 en sj\u00c3\u00b6 d\u00c3\u00a4r en gigantisk salamanderliknande varelse dyker upp. H\u00c3\u00a4r ska man sl\u00c3\u00a4nga gamla rostiga fiskespjut f\u00c3\u00b6r att ta k\u00c3\u00a5l p\u00c3\u00a5 besten och man k\u00c3\u00a4nner p\u00c3\u00a5 sig hela tiden att den lilla b\u00c3\u00a5ten snart kommer g\u00c3\u00a5 i tusen bitar. Detta \u00c3\u00a4r ett av m\u00c3\u00a5nga exempel p\u00c3\u00a5 episka bosstrider som man upplever under spelets g\u00c3\u00a5ng. \u00c3\u201even h\u00c3\u00a4r anv\u00c3\u00a4nder man flera filmsekvenser f\u00c3\u00b6r att h\u00c3\u00b6ja spelk\u00c3\u00a4nslan och intensiteten under stridens g\u00c3\u00a5ng.<\/p>\n

Kan \u00c3\u00a4ven p\u00c3\u00a5peka att i flera filmsekvenser s\u00c3\u00a5 ska man integrera med kontrollen, antingen genom att trycka p\u00c3\u00a5 knapparna eller sv\u00c3\u00a4nga kontrollen fram och tillbaks. Detta g\u00c3\u00b6r att man aldrig kan riktigt slappna av n\u00c3\u00a4r man spelar, vilket ger en sk\u00c3\u00b6n n\u00c3\u00a4rvarok\u00c3\u00a4nsla.<\/p>\n

En bosstrid \u00c3\u00a4r t.ex. helt uppbyggd med filmsekvenser d\u00c3\u00a4r man m\u00c3\u00a5ste g\u00c3\u00b6ra olika kombinationer f\u00c3\u00b6r att \u00c3\u00b6verleva. Det kan l\u00c3\u00a5ta tr\u00c3\u00a5kigt, men n\u00c3\u00a4r man v\u00c3\u00a4l spelar s\u00c3\u00a5 \u00c3\u00a4r det en underbart avbrott fr\u00c3\u00a5n den vanliga spelstilen.<\/p>\n

\"Resident<\/p>\n

Musiken \u00c3\u00a4r ocks\u00c3\u00a5 av v\u00c3\u00a4rldsklass, symfoniorkester och k\u00c3\u00b6rer ger den perfekta k\u00c3\u00a4nslan till spelets atmosf\u00c3\u00a4r, ljuden likas\u00c3\u00a5. Bra exempel p\u00c3\u00a5 ljud \u00c3\u00a4r kultmunkarna man m\u00c3\u00b6ter l\u00c3\u00a4ngre in i spelet, som g\u00c3\u00a5r sakta mot en samtidigt som de skanderar i ett ok\u00c3\u00a4nt spr\u00c3\u00a5k. V\u00c3\u00a4ldigt snyggt utf\u00c3\u00b6rt som medf\u00c3\u00b6r kalla k\u00c3\u00a5rar f\u00c3\u00b6r spelaren.<\/p>\n

\u00c3\u201eger du ett Wii idag? K\u00c3\u00b6p spelet, du kommer inte \u00c3\u00a5ngra dig. Detta \u00c3\u00a4r den b\u00c3\u00a4sta spelupplevelsen till Wii just nu.<\/p>\n

\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"5\"<\/p>\n

\"bullet\" Trailer<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Spela \u00c3\u00a4r nog det roligaste som finns, speciellt n\u00c3\u00a4r man blir insugen i total inlevelse med en intressant story som g\u00c3\u00a5r hand i hand med ett superbt utf\u00c3\u00b6rande. Tyv\u00c3\u00a4rr h\u00c3\u00a4nder detta ytterst s\u00c3\u00a4llan och de spel som har lyckats uppn\u00c3\u00a5 detta kan man n\u00c3\u00a4stan r\u00c3\u00a4kna p\u00c3\u00a5 en hand. Jag som hade haft mitt Nintendo Wii […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[14],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/106"}],"collection":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=106"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/106\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=106"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=106"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/blogg.sugoi.se\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=106"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}